W Polsce działa kilkadziesiąt podmiotów wydawniczych, specjalizujących się we wprowadzaniu na rynek opracowań i książek. Jeśli chodzi podręczniki, dominują trzy oficyny.
Rynek dydaktyczno-naukowy znacząco różni się od komercyjnego. Przede wszystkim kluczowa w tym zakresie jest aprobata Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na listach publikuje ono podmioty dopuszczone do użytku w danym roku szkolnym. To z tego zestawienia nauczyciele oraz rada pedagogiczna selekcjonują następnie tytuły, które będą obowiązywać w placówce.
Nauczyciele szkoły podstawowej mają do wyboru od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu projektów książek. To, na jakie się zdecydują, będzie mieć spory wpływ na ścieżkę edukacyjną. Wobec tego wydawnictwa zabiegają o to, aby znaleźć się w zestawieniu MEN i spełnić oczekiwania pedagogów.
Polski rynek podręczników zdominowany jest przez kilka podmiotów. Na rynku sporo się zmieniło po wejściu w życie reformy edukacyjnej. Ta sprawiła, że szkoły hurtowo zamawiają książki, korzystając z dotacji MEN.
1. Nowa Era. To wydawnictwo, które dominuje na polskim rynku wydawniczym w niszy edukacyjnej. Z badania Nielsen Book Scan wynika, że korzysta z niego najwięcej polskich szkół, szczególnie średnich.
2. WSiP. Drugie najpopularniejsze wydawnictwo w Polsce. Z badania wynika, że tytuły te są popularne szczególnie w szkołach podstawowych w najmłodszych klasach. Tym samym wydawnictwo zajmuje inną niszę niż Nowa Era skupiająca się na przedmiotach maturalnych.
3. Greg. Wydawnictwo to specjalizuje się w opracowywaniu lektur zgodnie z wytycznymi egzaminów końcowych. Na rynku można spotkać również szeroką ofertę książek dodatkowych do języków obcych, w tym orientalnych. Materiały te przeznaczone są w dużej mierze do nauki samodzielnej, rzadziej do pracy w grupie. Co istotne, Greg wydaje każdego roku repetytoria do przedmiotów maturalnych, co pozwala na zyskanie dominacji w tej specjalizacji.
Głównym zadaniem wydawnictwa jest nie tylko oferowanie atrakcyjnych wizualnie podręczników, ale przede wszystkim możliwie szybkie dostosowanie ich do obowiązującej podstawy programowej. Zmieniające się ramy nauczania wymagają aktualizacji treści, gdyż w przeciwnym razie książki nie zostaną dopuszczone do użytku w szkołach.