Droga ekspresowa S5 łącząca trasę S7 w Ostródzie z autostradą A1 w Grudziądzu (odcinek Wirwajdy – Nowe Marzy) powstać ma w latach 2029-32. Na razie organizowane są spotkania informacyjne, rozważane są różne warianty przebiegu trasy, niektóre z nich przebiegać mają przez teren gminy Jabłonowo Pomorskie. Takie możliwe rozwiązanie spotyka się ze sprzeciwem wielu mieszkańców, a również władz gminy.
- Obecnie rozważanych jest sześć wariantów przebiegu dwujezdniowej drogi ekspresowej, która w sumie mierzyć ma ok. 90-95 km (w zależności od wariantu) - czytamy na stronie jabłonowopomorskie.pl. - Dwa z tych wariantów zakładają przebieg przez sołectwa Płowęż, Płowężek, Adamowo, Nowa Wieś i Buk Pomorski na odcinku 7-8 km, przez co najmniej kilkadziesiąt działek prywatnych. Przy jednym z wariantów droga przecina teren szkoły i obecne boisko w Płowężu, w innym biegnie na terenach rekreacyjnych tuż obok Jeziora Dużego w Nowej Wsi. Gdyby został wybrany jeden z wariantów, to właściciele posesji straciliby na rzecz Państwa, całkowicie zgodnie z prawem, znaczne obszary swojego gruntu. Co prawda za odszkodowaniem, ale znacznie utrudniłoby im to choćby dojazd do swoich pól uprawnych, a w niektórych miejscach ruchliwa szosa blisko domu byłaby źródłem hałasu. Do tego nie dałoby się uniknąć degradacji przyrody.
- Popieram sam pomysł budowy drogi, ale nie kosztem mieszkańców i przyrody. Dlatego uważam, że najlepiej byłoby, gdyby sama trasa omijała naszą gminę, albo przebiegała przez nią w sposób jak najmniej inwazyjny – zwraca uwagę burmistrz, który swoje uwagi przesyłał już kilka razy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
„(…) Rolnicy obawiają się o utratę jedynego dla nich źródła utrzymania, jakim jest uprawa roli na przedmiotowym terenie. Ponadto planowany przebieg spowodowałby brak dojazdu do pól lub w istotny sposób znacznie wydłużył jego czas ” – pisze m.in. burmistrz Jabłonowa.
„(…) Proponowany teren objęty jest Obszarem Chronionego Krajobraz Doliny Osy i Gardęgi. Powstanie obszaru miało na celu zabezpieczenie odpowiednio dużych, atrakcyjnych i zróżnicowanych obszarów, o mało zniekształconym środowisku, w celu utworzenia systemu, który by łączył funkcjonowanie tych obszarów poddanych różnym reżimom ochronnym oraz w celu stworzenia społeczeństwu warunków do regeneracji sił i różnych form rekreacji. Budowa drogi ekspresowej niewątpliwie spowoduje wzrost niszczenia środowiska naturalnego terenu, który został objęty ochroną” – pisze m.in. burmistrz i prosi o wyznaczenie innej trasy przez naszą gminę lub takiej, która całkowicie ją ominie.
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowywanie materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi. Od 30 stycznia ruszyły na terenie gminy badania geotechniczne w celu opracowania studium geologiczno-inżynierskiego dla tej inwestycji. W praktyce polega to na wykonywaniu odwiertów. Bezpośrednio na terenie gminy Jabłonowo Pomorskie zaplanowano 23 wiercenia na głębokość od 6 do 15 metrów.
Inwestorem robót jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowany przez oddział w Bydgoszczy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz