Zamknij

Brodnica i okolice. Będą wiercić, a potem ma powstać S5

12:08, 01.02.2023 OFCE Aktualizacja: 14:43, 01.02.2023
Skomentuj Fot. GDDKiA Fot. GDDKiA

Droga ekspresowa S5 łącząca trasę S7 w Ostródzie z autostradą A1 w Grudziądzu (odcinek Wirwajdy – Nowe Marzy) powstać ma w latach 2029-32. Na razie organizowane są spotkania informacyjne, rozważane są różne warianty przebiegu trasy, niektóre z nich przebiegać mają przez teren gminy Jabłonowo Pomorskie. Takie możliwe rozwiązanie spotyka się ze sprzeciwem wielu mieszkańców, a również władz gminy.

S5 przetnie teren szkoły i obecne boisko w Płowężu

- Obecnie rozważanych jest sześć wariantów przebiegu dwujezdniowej drogi ekspresowej, która w sumie mierzyć ma ok. 90-95 km (w zależności od wariantu) - czytamy na stronie jabłonowopomorskie.pl. -  Dwa z tych wariantów zakładają przebieg przez sołectwa Płowęż, Płowężek, Adamowo, Nowa Wieś i Buk Pomorski na odcinku 7-8 km, przez co najmniej kilkadziesiąt działek prywatnych. Przy jednym z wariantów droga przecina teren szkoły i obecne boisko w Płowężu, w innym biegnie na terenach rekreacyjnych tuż obok Jeziora Dużego w Nowej Wsi. Gdyby został wybrany jeden z wariantów, to właściciele posesji straciliby na rzecz Państwa, całkowicie zgodnie z prawem, znaczne obszary swojego gruntu. Co prawda za odszkodowaniem, ale znacznie utrudniłoby im to choćby dojazd do swoich pól uprawnych, a w niektórych miejscach ruchliwa szosa blisko domu byłaby źródłem hałasu. Do tego nie dałoby się uniknąć degradacji przyrody.

Na to wszystko zwraca uwagę burmistrz Przemysław Górski

 - Popieram sam pomysł budowy drogi, ale nie kosztem mieszkańców i przyrody. Dlatego uważam, że najlepiej byłoby, gdyby sama trasa omijała naszą gminę, albo przebiegała przez nią w sposób jak najmniej inwazyjny – zwraca uwagę burmistrz, który swoje uwagi przesyłał już kilka razy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

„(…) Rolnicy obawiają się o utratę jedynego dla nich źródła utrzymania, jakim jest uprawa roli na przedmiotowym terenie. Ponadto planowany przebieg spowodowałby brak dojazdu do pól lub w istotny sposób znacznie wydłużył jego czas ” – pisze m.in. burmistrz Jabłonowa.

Zwraca też uwagę na kwestię ochrony przyrody

„(…) Proponowany teren objęty jest Obszarem Chronionego Krajobraz Doliny Osy i Gardęgi. Powstanie obszaru miało na celu zabezpieczenie odpowiednio dużych, atrakcyjnych i zróżnicowanych obszarów, o mało zniekształconym środowisku, w celu utworzenia systemu, który by łączył funkcjonowanie tych obszarów poddanych różnym reżimom ochronnym oraz w celu stworzenia społeczeństwu warunków do regeneracji sił i różnych form rekreacji. Budowa drogi ekspresowej niewątpliwie spowoduje wzrost niszczenia środowiska naturalnego terenu, który został objęty ochroną” – pisze m.in. burmistrz i prosi o wyznaczenie innej trasy przez naszą gminę lub takiej, która całkowicie ją ominie.

Zaplanowano 23 wiercenia na głębokość od 6 do 15 metrów

Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowywanie materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi. Od 30 stycznia ruszyły na terenie gminy badania geotechniczne w celu opracowania studium geologiczno-inżynierskiego dla tej inwestycji. W praktyce polega to na wykonywaniu odwiertów. Bezpośrednio na terenie gminy Jabłonowo Pomorskie zaplanowano 23 wiercenia na głębokość od 6 do 15 metrów.

Inwestorem robót jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowany przez oddział w Bydgoszczy.

(OFCE)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%