Zamknij

Brodnica. Co dalej z obwodnicą? Czekają na zgody od PKP

13:58, 14.04.2023 Krzysztof Cedro Aktualizacja: 09:01, 15.04.2023
Skomentuj Fot. Krzysztof Cedro Fot. Krzysztof Cedro

Obwodnica od ronda Warszawskiego do ul. Lidzbarskiej dawno miała być już gotowa. Teraz okazuje się, że jej budowa może ruszyć tuż przed wyborami samorządowymi – wiosną 2024 roku

Budowa tego odcinka obwodnicy Brodnicy miała ruszyć już w 2018 r. W 2021 inwestycję przejęły władze wojewódzkie z Torunia i stary projekt mieli trochę zmienić, bo droga ma spełniać "wyższe standardy. Jak zapowiadał  wicemarszałek Zbigniew Sosnowski budowa miała ruszyć w roku 2022. 

Nie ruszyła. Jaki jest obecnie stan inwestycji budowy obwodnicy w Brodnicy - od ronda Warszawskiego do ul. Lidzbarskiej. Czy gotowa jest już dokumentacja i kto i za ile ją wykonał? Czym ta dokumentacja się zasadniczo różniła od tej przygotowanej wcześniej na zlecenie władz miasta Brodnicy - droga będzie przebiegała w innym miejscu, będzie szersza? Kiedy rozpocznie się przetarg na budowę, przewidywana cena inwestycji i termin zakończenia prac? Z jakich środków będzie finansowana?

Trwają prace nad dokumentacją

- W pierwszej kolejności samorząd województwa podpisał w 2021 roku czterostronne porozumienie z powiatem brodnickim, miastem Brodnica i gminą Brodnica dotyczącą aktualizacji dokumentacji - informuje rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Sitarek. - Nowa trasa o długości ponad 3,6 km, która umożliwi wyprowadzenie tranzytu również na kierunku drogi wojewódzkiej nr 544 (w stronę Lidzbarka), ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych (od ronda Warszawskiego do ulicy Lidzbarskiej). W sierpniu ubiegłego roku podpisana została umowa na aktualizację dokumentacji opracowanej przez samorząd miasta. Prace  trwają. Chociaż podstawowe parametry trasy (przebieg w terenie, długość, szerokość, nośność) nie ulegają zmianie to konieczne są zmiany w zakresie między innymi:

CZYTAJ TAKŻE: Remont drogi na Działdowo. A co ze ścieżką rowerową?

* uzyskania zgody Ministerstwa Infrastruktury na odstępstwo  od norm związane z utrzymaniem w projekcie założonych skrzyżowań i odległości pomiędzy nimi;

* opracowania zmian w organizacji ruchu (również na drogach lokalnych pomiędzy projektowaną obwodnicą i ul. Lidzbarską);

* uzyskania aktualnych uzgodnień z gestorami sieci;

* uzyskania zgody na prace zlokalizowane w terenach PKP tj.: zgody na nienormatywne zbliżenie się z pracami budowlanymi do granicy obszaru PKP oraz zgody na  nienormatywne usytuowanie obiektów w odległości od granicy PKP;

CZYTAJ TAKŻE: Brodnica. Kiedy w końcu ruszy remont DK 15 do Tamy Brodzkiej?

* uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Budowa ruszy tuż przed wyborami?

- Zależy nam na otrzymaniu tej dokumentacji o wartość ponad 616 tysięcy złotych od wykonawcy do końca bieżącego roku, ale liczymy się z możliwością jej skompletowania także nieco później ze względu na szereg koniecznych uzgodnień i opinii wydawanych przez inne niezależne od samorządu województwa podmioty - kontynuuje Michał Sitarek. - Szacowany koszt prac budowlanych w momencie występowania o dofinansowanie ze środków centralnych (Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg) określony został na poziomie około 64 mln zł (pozyskane  dofinansowanie z RFRD to 32 mln zł). Realizacja całego projektu przewidziana jest wstępnie do końca 2026 roku.

Niewykluczone zatem, że budowa ruszy tuż przed wyborami samorządowymi - wiosną 2024 roku.

 

(Krzysztof Cedro)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%