Zamknij

Remont drogi na Działdowo. A co ze ścieżką rowerową?

08:44, 17.03.2023 OFCE Aktualizacja: 10:24, 17.03.2023
Skomentuj Fot. Andrzej Goiński dla UMWKP Fot. Andrzej Goiński dla UMWKP

Trwa modernizacja kolejnych odcinków drogi wojewódzkiej nr 544 w powiecie brodnickim. Nowe nawierzchnie są już ułożone m.in. w Cielętach i Starych Świerczynach. Wiosną prace rozpoczną się w Grążawach i Łaszewie. W tym roku zlecimy też prace na trasie od Bartniczki do granicy województwa. 

- Modernizacja całej drogi wojewódzkiej pochłonie blisko 35 mln zł. Ważnym elementem inwestycji będzie budowa obwodnicy Brodnicy. To przedsięwzięcia, które pozwolą stworzyć  bezpieczny układ drogowy sprzyjający rozwojowi tej części województwa – mówi marszałek Piotr Całbecki.

CZYTAJ TAKŻE: Mieszkańcy solidarnie protestowali i wywalczyli dla swoich dzieci bezpieczną drogę do szkoły

W ubiegłym roku zakończył się pierwszy etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 544 między Brodnicą a granicą województwa. Zmodernizowane zostały odcinki przebiegające przede wszystkim poza obszarami zurbanizowanymi.

Zakończenie planowane jest jesienią

Jesienią prace ruszyły na pięciu odcinkach przebiegających przez miejscowości położone na trasie wojewódzkiej drogi. Zakres robót obejmuje wymianę warstw jezdni, wykonanie zjazdów i elementów poprawiających odwodnienie, odtworzenie poboczy oraz oznakowania poziomego, odbudowę rowów odwodnieniowych i remont chodników oraz zatok postojowych. Wymieniane są też wszystkie bariery energochłonne. Wykonawca - firma Strabag - odpowiedzialna jest także za przebudowę przepustu w Łaszewie.

Wiosną najwięcej prac toczyć będzie się na terenie miejscowości Grążawy i Łaszewo. Na ich realizację samorząd województwa zabezpieczył 15 mln zł. Zakończenie planowane jest jesienią.

A potem mają zrobić obwodnicę w Brodnicy

W tym roku rozpocznie się też trzeci etap modernizacji drogi wojewódzkiej na odcinku pomiędzy miejscowościami Bartniczka i Gutowo o długości ponad 7 kilometrów. Na ten cel w budżecie województwa zaplanowano 12,5 mln zł. Trwają prace nad dokumentacją projektową. W połowie roku ogłoszony zostanie przetarg na roboty budowlane.

CZYTAJ TAKŻE: Brodnica. Wyremontowali ważną ulicę, ale nie do końca

Droga wojewódzka nr 544 łączy powiat brodnicki z południową częścią województwa warmińsko-mazurskiego. Na długości ponad 20 kilometrów komunikuje między innymi Brodnicę oraz gminy wiejskie Brodnica oraz Bartniczka, stanowi też ważne połączenie pomiędzy drogami krajowymi nr 15 i S7.

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 544 w etapach

I etap Brodnica-Grążawy; sześć odcinków pomiędzy miejscowościami, długość 6,6 km, koszt 7 mln, zadanie zakończone

II etap Brodnica-Grążawy; pięć odcinków na terenach zabudowanych, długość 4,5 km, koszt 15 mln zł, zadanie zaawansowane na poziomie 32%

III etap Bartniczka-Gutowo; długość 7,1 km, szacowany koszt 12,5 mln zł, prace nad dokumentacją projektową, prace budowlane w latach 2023-24

IV etap obwodnica Brodnicy (część południowo-wschodnia) - długość 3,5 km, szacowany koszt 64 mln zł, trwa aktualizacja projektu, realizacja do 2026 roku.

 A kiedy ścieżki rowerowe?

Wystartowały Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata do 2027. Wartość FEdKP to 1,836 mld euro. Głównym akcentem programu są inwestycje wpisujące się w Europejski Zielony Ład, związane przede wszystkim z efektywnością energetyczną i energetyką opartą na źródłach odnawialnych, działaniami na rzecz adaptacji do zmian klimatu i transportem niskoemisyjnym. Na sam tylko niskoemisyjny transport miejski – zakupy taboru, budowa infrastruktury, budowa ścieżek rowerowych i parkingów – przeznaczone zostaną 132 miliony euro, na zieloną energetykę i ochronę środowiska blisko 400 milionów euro.

W związku z tymi założeniami kiedy ZDW planuje pobudować ścieżki rowerowe (chociażby wzorem drogi wojewódzkiej ze Solna do Wąbrzeźna) przy drodze z Brodnicy w kierunku Lidzbarka, z Szabdy w kierunku Grudziądza i z Osieka w kierunku Rypina? - z takim pytaniami zwróciliśmy się do Zarządu Dróg Wojewódzkich i czekamy na odpowiedzi. 

źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

(OFCE)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

bez znaczeniabez znaczenia

2 0

Żeby zrobić porządnie drogę to trzeba zacząć od podbudowy, czyli podstawy konstrukcyjnej traktu. O tym już wiedzieli w starożytności rzymianie, a nie było takiego ciężkiego taboru. Tak się robi na zachodzie, a u nas na łapu capu. Wykopią rów, nałożą jakąś siatkę i dwie warstwy nowej nawierzchni. No, ale będzie czarne i przez dwa-trzy lata w miarę równe. Wyborcy to na teraz docenią. A potem? Niech się inni martwią. A fakt, że przy takich drogach nie robi się dróg pieszo-rowerowych to skandal. Gadka o bezpieczeństwie to w tym przypadku PUSTY frazes. 12:20, 17.03.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pno Pno

2 0

Święta prawda 18:49, 17.04.2023


0%