W listopadzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 15 Brodnica - Tama Brodzka o łącznej długości 4,4 km. Zadanie realizowane będzie w systemie "projektuj i buduj". Pierwotnie termin składania ofert ustalono na 8 grudnia ale, jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA, zainteresowanie i zapytań jest tak dużo, że termin przesunięto do 14 stycznia.
Wylotowa trasa na Olsztyn (ul. Generała Sikorskiego) w obecnym kształcie powstała w 1978 roku. Wcześniej był tu dukt polny nazwany ul. Łąkową, a samochody w kierunku wspomnianego miasta jeździły obecną ulicą Kolejową i Olsztyńską.
Decyzja o zamianie duktu polnego na nowoczesną arterię zapadła w 1975 roku. Wtedy było już wiadomo, że centralne dożynki we wrześniu 1978 roku odbędą się w Olsztynie, a nowa ulica w Brodnicy miała być wizytówką miasta podczas planowanego przejazdu na uroczystości pierwszego sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i premiera Piotra Jaroszewicza.
„Okazało się później, że obydwaj dygnitarze wybrali inną trasę i ze zmodernizowanej ulicy w naszym mieście nie skorzystali – czytamy w książce Jerzego Wultańskiego „Wędrówki po Brodnicy”. - Dzięki temu jednak Brodnica uzyskała dotację finansową, która niezależnie od wyżej wspomnianych korzyści, skróciła znacznie drogę do Olsztyna, omijając uciążliwe i niebezpieczne dla pojazdów zakole w Karbowie.”
Do czasów dzisiejszych nie doczekała się gruntownego remontu.
W 2015 r. zginął tu rowerzysta, były protesty mieszkańców, a potem władze zapowiedziały, że w 2017 r. przy ulicy Sikorskiego w Brodnicy ruszy budowa ścieżki pieszo-rowerowej. Nie ruszyła. Ponad cztery lata temu, 19 kwietnia 2021 r. zginęła tu młoda kobieta prowadząca swoje małe dzieci, a już następnego dnia władze ogłosiły następną deklarację. O tym wszystkim pisaliśmy w artykule: Doszło do tragedii, bo nie było chodnika. Następnego dnia władze ogłosiły, że go zbudują. Co z tą budową?
W końcu, w tym roku pojawiły się sygnały, że może długo oczekiwana modernizacja ruszy. Wpierw burmistrz Jarosława Radacz był w z wizytą w Bydgoszczy, o czym pisaliśmy w artykule "Rozbudowa DK 15 w Brodnicy. Swój udział będzie miało MPWiK".
W listopadzie w Brodnicy zjawili się m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec, poseł na Sejm RP Zbigniew Sosnowski, senator RP Ryszard Bober, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy Sebastian Borowiak. Na specjalnej konferencji prasowej ogłosili o rozpoczynającej się procedurze przetargowej.
Rozbudowa realizowana będzie na terenie miasta i gminy Brodnica. Zadanie rozpoczyna się za rondem z ul. Kolejową i kończy się przed Tamą Brodzką. Inwestycja stanowi kontynuację rozbudowy ukończonej w 2016 roku, w ramach której powstały dwa ronda wraz z estakadą o długości 538 m w ciągu Alei Józefa Piłsudskiego.
Celem inwestycji jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawa warunków przejazdu zarówno dla mieszkańców, jak i ruchu tranzytowego. Powstaną dwa nowe ronda, a nawierzchnia zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Znacząco poprawimy warunki dla niechronionych uczestników ruchu, ponieważ wybudujemy łącznie 5 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 12 przejść dla pieszych. Z myślą o ochronie środowiska wybudujemy przejście dla zwierząt, przepusty oraz 1,5 km ekranów akustycznych.
Przejście dla zwierząt powstanie w pobliżu byłej stacji kolejowej Tama Brodzka, w miejscu zapadającej się od dziesiątek lat jezdni. Do Tamy Brodzkiej będzie prowdzić też trasa rowerowa.
Zadanie realizowane będzie w systemie "projektuj i buduj". Termin składania ofert mija 14 stycznia. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie projektu budowlanego, a potem 7 miesiecy na uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane zaplanowane są na lata 2027-2029.


Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz