Zamknij

Tak może wyglądać dworzec kolejowy w Brodnicy [WIZUALIZACJA]

21:49, 02.10.2023 Aktualizacja: 10:26, 03.10.2023
Skomentuj Fot. Dominik Tyburski Fot. Dominik Tyburski

Hotel, pijalnia czekolady, restauracja, kasy biletowe, poczekalnia. Dodatkowo w całym kompleksie stacja rowerowa, która będzie mogła być miejscem odpoczynku na rowerowym szlaku „Zielonym” przebiegającym obok dworca. Oprócz tego park peronowy z placem zabaw dla dzieci, skate parkiem, fit parkiem oraz ekspozycją terenową poświęconą historii dworca. Taką wizję naszego dworca ma młody brodnicki architekt Dominik Tyburski.

Ostatnio pojawiła się szansa na modernizację brodnickiego dworca kolejowego. Obiekt został uwzględniony w programie inwestycji dworcowych na lata 2024-30, o czym pisaliśmy TUTAJ.

CZYTAJ TAKŻE: Jak do Brodnicy dojechał pierwszy pociąg

Są dwie koncepcji. Pierwsza zakłada remont istniejącego dworca i tu koszty inwestycji obliczono na 18 mln. zł, druga mówi o budowie nowego budynku – obok istniejącego. Ta koncepcja jest tańsza, bo koszty obliczono na 8 mln. zł. W jednym i drugim przypadku zakończenie inwestycji planuje się do 2028 roku.

Głównym założeniem projektowym jest rewitalizacja całej przydworcowej dzielnicy Brodnicy

Dominik Tyburski mieszka w Brodnicy i jest architektem. Ogromny potencjał tego miejsca zainspirował go do stworzenia projektu, który mógłby być głosem w sprawie adaptacji budynku dworca, który niedawno został wpisany do programu inwestycji dworcowych na lata 2024-2030.

Głównym założeniem projektowym jest rewitalizacja całej dzielnicy przydworcowej Brodnicy. Ważnym jest stopniowe przeniesienie funkcji produkcyjno-składowych na tereny projektowanego parku przemysłowego w północno-wschodniej części miasta. Wiele szans na rozwój miasta dałoby wprowadzenie funkcji biurowych, usług, strefy start’up czy przestrzeni co-workingowych.

Ograniczona oferta infrastruktury turystycznej w mieście przy ogromnym potencjale walorów przyrodniczych i kulturowych sprawia, że dla Brodnicy bardzo ważnym i kluczowym może okazać się również rozwój turystyki.

Odważny projekt głównego obiektu

Innym ważnym założeniem jest projekt głównego obiektu tzw. „flagowego” bezpośrednio związanego z kulturą i edukacją, który miałby być wyjątkowy w skali ponad lokalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Bigos i biblioteka na dworcu kolejowym w Brodnicy: Historia z lat 20. XX wieku

- Założeniem projektu jest, aby wiodącym obiektem stał się adaptowany budynek dworca kolejowego ze współczesną dobudową – przekonuje Dominik Tyburski. - Pozytywnym byłoby osiągnięcie „efektu Bilbao”, lecz zdecydowanie w mniejszej, brodnickiej skali. W ten sposób stałby się aktywatorem rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturalnego w mieście. Wpłynęłoby to na podniesienie atrakcyjności osiedleńczej i lokalizacyjnej dla mieszkańców i inwestorów, stworzyło nowe miejsca pracy oraz współokreśliło metropolitarny charakter w tej części miasta  Dzięki uzyskaniu wysokiej jakości architektury o ciekawym i wyrazistym charakterze, główny budynek może nadać miastu Brodnica nowy wizerunek.

Dworzec, hotel i restauracja

Jednym z założeń projektowych adaptacji i rozbudowy dworca była jak najmniejsza ingerencja w historyczny budynek. Nowo projektowana struktura odnosi się do architektury dworca w sposób kontrastowy. Główną inspiracją dla formy nowej części stała się zarówno sama kolej, jak i aspekty z nią związane jak, rozedrgane widoki za oknem kabin pociągu czy liniowe układy torowisk. Dzięki dobraniu szczególnych materiałów oraz kompozycji brył nowa część budynku ma sprawiać wrażenie zatrzymanej w ruchu.

Fot. Dominik Tyburski - wnętrze restauracji

- Wszelka interwencja skupiona jest we wnętrzach obiektu – kontynuuje brodnicki architekt. - W parterze, w dawnym holu głównym z pomieszczeniami kas, zaprojektowałem lobby hotelu wraz z recepcją.

Hotelowa restauracja i bar zlokalizowane są na miejscu starego bufetu. Do komunikacji pionowej wykorzystany by były istniejące klatki schodowe oraz nowo zaprojektowane dwie widny, z czego jedna jest windą towarową.

Kuchnia i zmywalnia z pomieszczeniami magazynowymi mieszczą się na poziomie pierwszym. Na piętrze znajdują się również pokoje hotelowe. W celu lepszego doświetlenia pomieszczeń przewiduje się modernizację istniejących lukarn oraz stworzenie nowych, które proporcjami nawiązują do historycznych, z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów i systemów. Przewiduje się całkowitą restaurację obiektu oraz modernizację z zachowaniem oryginalnych drewnianych stropów belkowych, boazerii na ścianach oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Dodatkowo projektuje się wymianę pokrycia dachowego i wszelkich instalacji.

Muzeum i centrum mobilności

Jako kolejną funkcję, o skali ponadlokalnej, przyjęto powstanie interaktywnego muzeum w starym budynku ekspedycji towarowej (zaraz obok budynku historycznego dworca). Zdecydował o tym jego jednoprzestrzenny charakter, który idealnie nadaje się do ekspozycji. Projekt zakłada także stworzenie „centrum mobilności”.

CZYTAJ TAKŻE: Koleją z Brodnicy do Kowalewa

- Przygotowana ekspozycja w formie narracyjnej i interaktywnej miałaby uczyć czym tak naprawdę jest mobilność – informuje brodnicki architekt. - Poczynając od mobilności „poziomej” czyli transportu, m.in. kolejowego, rodzajów ruchu ciał, poprzez mobilność „pionową” związaną ze społeczeństwem, awansem społecznym, kończąc na ruchu związanym z przepływem informacji. Muzeum uczyłoby czym jest społeczeństwo sieciowe, czym jest globalizacja, a czym lokalność. Małe miasto Brodnica mogłoby być idealnym do tego przykładem. Przepływ informacji to także zagadnienia związane z Internetem, aspektami przenośnymi, bezprzewodowymi. Wszelkiego rodzaju aplikacje mobilne, media społecznościowe, które zaczynają mieć realny wpływ na architekturę i jej odbiór.


Fot. Dominik Tyburski -  Dodatkowo w całym kompleksie stacja rowerowa, która będzie mogła być miejscem odpoczynku na rowerowym szlaku „Zielonym” przebiegającym obok dworca.

Oprócz ekspozycji projekt przewiduje powstanie sal warsztatowych i szkoleniowych tak, aby możliwy był rozwój społeczeństwa, a następnie jego awans społeczny. Dodatkowo przestrzenie przeznaczone na START-UPy, które skupione byłyby na aspektach związanych z mobilnością.

I jeszcze coś dla rowerzystów i rekreacji

Dawną substandardową dobudowaną część dworca przewiduje się do wyburzenia, a na jej miejscu powstaje hol główny muzeum z niezbędnymi funkcjami obsługującymi jak toalety, szatnia, kasy biletowe itd.

CZYTAJ TAKŻE: Jak Brodnica będzie skomunikowana z koleją dużych prędkości

- Dodatkowo w celu zwiększenia powierzchni użytkowej nową zabudowę wznosi się nad salą ekspozycyjną – dodaje Dominik Tyburski. - Znajdą się w niej pomieszczenia administracji oraz sale warsztatowe. Poprowadzą do nich dwie klatki ewakuacyjne z windami. Cały projekt dąży do odsłonięcia historycznych ścian ceglanych budynku ekspedycji towarowej oraz odtworzenia dawnej stolarki okiennej i drzwiowej.

Zachowana będzie rampę okalającą budynek jako symbol kolejowej historii miejsca. Obecnie pokryte trawą perony i liniowe układy po dawnych torach mogą być wykorzystane jako ścieżki pieszo-rowerowe. Utworzona stacja rowerowa będzie mogła być miejscem odpoczynku na rowerowym szlaku „Zielonym” przebiegającym obok dworca.

Oprócz tego zaplanowałem utworzenie parku peronowego z placem zabaw dla dzieci, skate parkiem, fit parkiem oraz ekspozycją terenową poświęconą historii dworca.

Taką wizję naszego dworca ma młody brodnicki architekt Dominik Tyburski [WIZUALIZACJA]

 

(Krzysztof Cedro)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

Mirek Mirek

4 0

Bardzo ładne świetny projekt gratulacje

12:35, 03.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zBrodnicyzBrodnicy

2 0

Pomysł super

04:28, 04.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%