Kilka kilometrów za Brodnicą zdemontowano cały zdewastowany chodnik z kostki betonowej i, w jego miejscu, pomiędzy istniejącymi krawężnikami, ułożono nawierzchnię bitumiczną. Cud?
Z Brodnicy po dziurach, aż Cielęta
We wsi Cielęta, na drodze wojewódzkiej z Brodnicy w kierunku Lidzbarka, w środę 26 kwietnia trwały prace przy jej modernizacji. Na zdewastowanej dotąd jezdni ekipa budowlana z firmy Strabag układała nową nawierzchnię. Ruch był kierowany wahadłowo, momentami tworzyły się korki, ale nikt nie trąbił. Chyba wszyscy byli świadomi, że metr po metrze jezdnia zaczyna być równiejsza, i po chwilowych trudnościach nie będzie trzeba martwić się, czy czasami coś na dziurach nie odpadnie z auta.
Remontowany jest cały fragment tej drogi wojewódzkiej, o czym pisaliśmy TUTAJ. Wtedy też zapytaliśmy co z trasami rowerowymi, bo w końcu to też pas ruchu drogowego. A dlaczego zapytaliśmy? Bo bardziej komfortowe jest dla kierowcy auta, aby mu się nie panoszył po jezdni rowerzysta czy pieszy, a dla nich bardziej bezpiecznie mieć swój odrębny pas.
- W zasadzie jest to logiczne, ale dla polityków ważniejszy jest równy asfalt na drodze – zauważa postronny obserwator. - Zdecydowana większość wyborców porusza się autami, więc lepiej zrobić kilka kilometrów drogi, więcej niż mniej - kosztem chodnika czy też drogi rowerowej. Przecież większość z nich (polityków) jedzie od kotleta do kotleta autami i nie przyjedzie z nożyczkami i asystentami rowerem by mu na fejsa fotkę strzelić.
Zadałem konkretne pytanie: "Startują Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata do 2027. Wartość FEdKP to 1,836 mld euro. Głównym akcentem programu są inwestycje wpisujące się w Europejski Zielony Ład, związane przede wszystkim z efektywnością energetyczną i energetyką opartą na źródłach odnawialnych, działaniami na rzecz adaptacji do zmian klimatu i transportem niskoemisyjnym.
CZYTAJ TAKŻE: Brodnica. Co dalej z obwodnicą? Czekają na zgody od PKP
Na sam tylko niskoemisyjny transport miejski – zakupy taboru, budowa infrastruktury, budowa ścieżek rowerowych i parkingów – przeznaczone zostaną 132 miliony euro, na zieloną energetykę i ochronę środowiska blisko 400 milionów euro. W związku z tymi założeniami kiedy ZDW planuje pobudować ścieżki rowerowe (chociażby wzorem drogi wojewódzkiej z Chełmna do Wąbrzeźna) przy drodze z Brodnicy w kierunku Lidzbarka, z Szabdy w kierunku Grudziądza i z Osieka w kierunku Rypina.
- Samorząd województwa zabezpieczył wszystkie środki na budowę dróg rowerowych z nowych funduszy unijnych na lata 2021-27 w ramach polityki terytorialnej dla samorządów lokalnych stwierdza Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich. - W naszej ocenie to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ lokalne samorządy w sposób najbardziej przemyślany będą wybierać priorytetowe zadania związane z budową sieci dróg rowerowych. Zakładamy, że wiele samorządów będzie realizować takie zadania również wzdłuż dróg wojewódzkich, uwzględniając m.in. natężenia ruchu.
W poprzedniej perspektywie część środków wydaliśmy bezpośrednio na kompleksowe przebudowy dróg, które powiązaliśmy z budową dróg rowerowych, ale takie zadania były również współfinansowane przez samorządy lokalne. Budowa nowych dróg rowerowych zostanie wpisana między innymi do nowego planu rozwoju sieci drogowej na lata 2024-30.
Realizacja tych zadań będzie inicjowana przez samorządy lokalne, którym Urząd Marszałkowski udostępni środki europejskie na ten cel. Jesteśmy otwarci na realizację uzupełniających zadań poprawiających bezpieczeństwo przy drogach wojewódzkich we współpracy z samorządami lokalnymi z wykorzystaniem także innych środków. Z myślą o poprawie bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich kilkanaście lat temu uruchomiony został program Drogowej Inicjatywy Samorządowej, a dodatkowo zawierane są także inne porozumienia z gminami, służące poprawie bezpieczeństwa w obrębie pasów dróg wojewódzkich. Tylko w oparciu o Drogową Inicjatywę Samorządową zrealizowaliśmy już 60 zadań, w ramach których powstało 46 kilometrów chodników. Podstawą takich inwestycji jest zawsze inicjatywa gmin, które przygotowują niezbędną dokumentację i zapewniają pozyskanie gruntu pod realizację zadania, jeśli wiąże się ono z koniecznością poszerzenia pasa drogowego. W takim partnerstwie przy drodze wojewódzkiej nr 544 powstał między innymi chodnik w miejscowości Michałowo Wybudowanie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz