Przepis, o dopuszczenie ruchu rowerem w obu kierunkach po jezdni jednokierunkowej dla pozostałych pojazdów, w Polsce obowiązuje od 2015 roku. Oczywiście na ulicach odpowiednio oznaczonych. Czy do takiego ruchu dopuszczone zostaną także ulice w Brodnicy? Taka interpelacja radnego wpłynęła do burmistrza.
Dla niektórych użytkowników dróg rower jest tanim i wygodnym środkiem komunikacji, szczególnie kiedy dotyczy to zatłoczonych miast. Zdrowo, ekologicznie, bez korków - to tylko niektóre zalety podróżowania do pracy rowerem.
Niestety. W Brodnicy ścieżek rowerowych wiele nie mamy, cykliści często korzystają z chodników. Temat podjął radny Paweł Kędzia (Kocham To Miasto). W swojej interpelacji wnosi o ustanowieniu ul. Nad Drwęcą, Ogrodowej i Przedzamcze ulicami o ruchu dwukierunkowym dla rowerów poprzez dodanie tabliczek T-22 „Nie dotyczy rowerów” pod znakiem „Droga jednokierunkowa D-3”. Zaznacza, że proponowane rozwiązanie jest zgodne z Kodeksem Drogowym.
Oznakowanie ulic z kontraruchem w Polsce.
„Wobec braku kompleksowej sieci dróg rowerowych w mieście, ruch rowerzystów w kierunku Starego Miasta mógłby zostać lepiej zorganizowany poprzez odpowiednio: umożliwienie dojazdu do kładki przy ul. Nad Drwęcą od ul. Przykop, dojazdu do Starego Miasta przez ul. Nad Drwęcą, a także z ul. Zamkowej na Mały Rynek. Podobne rozwiązania są z powodzeniem stosowane w wielu miastach m.in. Warszawie, Trójmieście, w tym również na Starym Mieście w Toruniu, gdzie natężenie ruchu na wąskich, zabytkowych ulicach jest większe niż w Brodnicy. Rowerzyści w Brodnicy już korzystają w ten sposób ze wspomnianych ulic, a rozwiązanie jest tanie do wprowadzenia.”
Kontraruch rowerowy, czyli dopuszczenie ruchu rowerem w obu kierunkach po jezdni jednokierunkowej dla pozostałych pojazdów, to rozwiązanie powszechnie stosowane na całym świecie. Jak podaje wikipedia.pl kontraruch jest powszechny w wielu krajach Unii Europejskiej, m.in. w Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. W Belgii i Francji zarządcy drogi mają prawny obowiązek stosowania takiej organizacji ruchu jako domyślnej
W Polsce, przepisy o możliwości poruszania się rowerzystom „pod prąd” ulicą jednokierunkową wprowadzono w roku 2015.Wcześniej przepisy były nieprecyzyjne i przez to kontraruch był rzadko stosowany.
- Pierwszym przypadkiem takiej ulicy w stolicy była Wiejska, na której oznakowanie pojawiło się w 2015 r., tuż po tym gdy w życie weszły przepisy pozwalające na stosowanie kontraruchu – czytamy w artykule z grudnia 2023 roku na stronie internetowej urzędu miasta Warszawa. - Minęło kilka lat i kontraruch obowiązuje już na blisko 500 ulicach o łącznej długości prawie 90 km – czyli połowie wszystkich jednokierunkowych.(…) W niektórych dzielnicach już prawie wszystkie jednokierunkowe ulice są dwukierunkowe dla rowerów. Również w przypadku zmiany ulic na jednokierunkowe, standardem jest utrzymanie możliwości jazdy w obie strony dla rowerów. Kolejne ulice będą obejmowane kontraruchem w ramach realizacji projektów z budżetu obywatelskiego czy przy okazji rozszerzania strefy płatnego parkowania. Docelowo, rozwiązanie to będzie obowiązywać na wszystkich lokalnych ulicach jednokierunkowych w całej Warszawie.
A jak będzie w Brodnicy? Interpelacja radnego do burmistrza wpłynęła 8 maja. Czekamy na odpowiedź.
wotu10:58, 23.05.2024
0 0
moze tak na poczatku, na przykopie, wyznaczenie pasa dla rowerow w jednym kierunki ? 10:58, 23.05.2024