Stacja Rypin zmieni się dla podróżnych. Nowe perony ułatwią dostęp do kolei. Przebudowa układu torowego zwiększy przepustowość trasy z Brodnicy do Płocka i usprawni przewóz towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują inwestycję za ponad 40 mln zł netto ze środków unijnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację zadania pn. "Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odc. Sierpc - Brodnica". Zadanie obejmuje zwiększenie przepustowości linii na tym odcinku oraz prowadzenie ruchu pociągów przy jednoczesnej obsłudze bocznic szlakowych Szczutowo i Kretki.
Na stacji Rypin zbudowany zostanie nowy peron, a obecny zostanie zmodernizowany. Zapewnione będą wygodne dojścia dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wysokie konstrukcje peronów ułatwią wsiadanie do pociągów. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie.
Przebudowany zostanie układ torowy stacji, co umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 100 km/h. Tory o długości 750 metrów umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych, które dzięki temu będą mogły przewieźć więcej ładunku. Poprawi się przepustowość stacji i odcinka linii Sierpc - Brodnica, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów. Umożliwi to przewoźnikom przygotowanie atrakcyjniejszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych.
Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Odtąd ruch na stacji Rypin będzie sterowany z Brodnicy. Będzie bezpieczniej na styku dróg i torów dzięki modernizacji dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w Rypinie: w ciągu ul. Mławskiej (droga wojewódzka nr 563) oraz w ciągu drogi wewnętrznej, łączącej ul. Gałczyńskiego z terenami przemysłowymi i rolnymi. Na obu przejazdach zostaną zamontowane sygnalizatory oraz rogatki. Przebudowane zostanie także przejście dla pieszych w obrębie stacji wraz z dojściem do nowego peronu nr 2.
Zadanie zrealizuje Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Zakończenie prac planowane jest w czerwcu 2026 r. Wartość inwestycji to 40,4 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne w wysokości 100 proc. w ramach Krajowego Programu Odbudowy dla projektu pn. "Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych - etap II".
W 2021 roku PLK S.A. za 23 mln zł netto wymieniły szyny i podkłady (12 km toru) oraz zabudowały blokadę liniową na odcinku linii nr 33 między Sierpcem a Brodnicą, dotąd wykorzystywanym wyłącznie przez pociągi towarowe. Dzięki pracom podróżni z Płocka, Sierpca, Brodnicy i Grudziądza zyskali bezpośrednie połączenie dalekobieżne z Trójmiastem i Katowicami. Z Płocka do Trójmiasta przybyło połączenie po 25 latach. Ostatni raz trasę z Sierpca przez Rypin do Brodnicy pociągi pasażerskie pokonywały w 2000 roku.
Sam budynek dworcowy ma być remontowany z innego programu.
Źródło: Przemysław Zieliński, zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz