Oficjalne plany zakładają m.in. modernizację szlaku z Brodnicy do Działdowa i remonty budynków dworcowych. Wygląda to pięknie, ale czy to jest realne?
Wielu mieszkańców pamięta jeszcze czasy z końca ubiegłego wieku kiedy z dworca w Brodnicy pociągi osobowe wyjeżdżały w pięciu kierunkach: Działdowa, Sierpca, Jabłonowa Pomorskiego, Iławy i Golubia-Dobrzynia. Te czasy już nie wrócą zważywszy, że linie w dwóch ostatnich kierunkach zostały zlikwidowane, a tory rozebrane.
Na oficjalnej stronie PKP PLK S.A. znaleźć można dokument „zamierzenia inwestycyjne na lata 2021- 2030 z perspektywą do 2040 rok”. Z dokumentu wynotowaliśmy trzy inwestycje dotyczące Brodnicy:
W projektach ponadregionalnych w pozycji nr 121
* prace na linii 208 na odcinku Brodnica – Działdowo – typ projektu: przebudowa.
W projektach regionalnych w pozycji nr 18
* Rewitalizacja linii kolejowych nr 208 i 33 na odcinku Grudziądz – Brodnica – typ projektu: przebudowa.
W projektach regionalnych w pozycji 24
* Prace na linii kolejowej nr 33 na odcinku Płock - Brodnica na odc. granica województwa – Brodnica – typ projektu: przebudowa.
Na czym te inwestycje mają konkretnie polegać i w jakim czasie ma być projekt zrealizowany – zapytaliśmy u źródła.
- W ramach dokumentu zidentyfikowane są potencjalne projekty, które mogłyby zostać zrealizowane do 2040 roku – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.- Warunkiem ich realizacji jest możliwość zapewnienia finansowania inwestycji. W ramach projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2032 r., który jest obecnie w trakcie procedury przyjęcia na poziomie rządowym, wskazane projekty nie mają zapewnionego finansowania. Z uwagi na co, można zakładać, że ich ewentualna realizacji mogłaby być możliwa w ramach kolejnej perspektywy finansowej po 2027 r. Należy też wskazać, że zadania o charakterze regionalnym nie mają finansowania z uwagi na brak środków na projekty kolejowe w Programie „Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027”.
- Prace na linii 208 na odcinku Brodnica – Działdowo miałby na celu modernizację linii w celu przywrócenia na niej regularnego ruchu pociągów kontynuuje Zieliński. - Szczegółowy zakres zostanie określony na etapie prac przedprojektowych w przypadku decyzji o zapewnieniu finansowania. Co do linii w kierunku Grudziądza i Sierpca to zadania miałyby na celu poprawę parametrów eksploatacyjnych dla ruchu regionalnego. Szczegółowy zakres, w tym kwestie elektryfikacji (Brodnica - Jabłonowo Pomorskie), zostanie określony na etapie prac przedprojektowych w przypadku decyzji o zapewnieniu finansowania.
Dodatkowo w projektach regionalnych znaleźliśmy zapis o budowie nowych i modernizacja istniejących przystanków kolejowych na obszarze województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Czy w tym projekcie jest uwzględniony remont dworca w Brodnicy oraz wszystkich innych na wspomnianych wyżej liniach czyli: Tama Brodzka, Radoszki, Gutowo Pomorskie (w stronę Działdowa), Kretki (w stronę Sierpca) i Najmowo, Konojady (w stronę Grudziądza). Czy planowane są w tm projekcie nowe przystanki w Brodnicy. Jeżeli tak, w których miejscach?
- Budowa nowych i modernizacja istniejących przystanków kolejowych na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego: to propozycje projektu, mającego za zadanie budowę lub modernizację istniejących przystanków ważnych z punktu widzenia regionu. Niemniej zakres prac i jego realizacja zależna jest od możliwości zapewnienia środków z właściwych funduszy regionalnych - kończy Przemysław Zieliński.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz