Biskup Stanisław Okoniewski, tak jak inni ordynariusze diecezji chełmińskiej, przed wojną wielokrotnie bywał z wizytą duszpasterską w Brodnicy i okolicach. Raz zrobiono mu u nas zdjęcie przed autem, którym podróżował. A była to marka już dziś zapomniana. Odpowiedzi na pytanie, jaki to model auta, trzeba było szukać u miłośnika motoryzacji aż w Wiedniu
Podczas jednej z wizyt biskupa Okoniewskiego w Brodnicy, duchowny miał odwiedzić koszary 67. pułku piechoty. Gdzieś w mieście, w asyście wojskowych sfotografowano go po wyjściu z budynku i przed wejściem do samochodu. Nie znamy daty tej wizyty ani miejsca wykonania zdjęcia, ale to właśnie auto biskupa zwróciło moją uwagę i chęć odpowiedzi na pytanie – jaka to marka? Jakim samochodem podróżował wówczas biskup? Po przejrzeniu wielu archiwów okazało się, że ustalenie odpowiedzi może być trudne.
W tym celu zwróciłem się z prośbą o pomoc do znanego miłośnika historii regionu brodnickiego Stefana Albrechta. Dzięki jego wiedzy oraz poszukiwaniom źródeł – o pomoc w rozwiązaniu zagadki zwrócił się do worldpress-fotografa, rallye-kierowcy, restauratora i znawcy historycznych samochodów z austriackiego Wiednia, inżyniera Ernsta Michalek. Potem przekazano mi przetłumaczoną, z języka niemieckiego, korespondencję.
Pan Michalek już następnego dnia przysłał obszerną odpowiedź uzupełnioną licznymi ilustracjami, a nawet życzeniami dla wszystkich brodnickich entuzjastów starych samochodów – którą teraz przekazujemy. Otóż pan Ernest Michalek z Wiednia ustalił, że auto, którym podróżował po Brodnicy biskup Okoniewski było francuskiej marki Hotchkiss. Jako dowód wskazał na zbliżeniu charakterystyczne logo na chłodnicy ze skrzyżowanymi armatami oraz zwrócił uwagę na kształt i formę chłodnicy. Kolejny dowód to brak przedniego zderzaka, przez co przednie piórowe zawieszenie i oś są doskonale widoczne. Z tych powodów pan Michalek wskazał, że jest to auto typu Hotchkiss AM2 lub AM80, które produkowano w latach 1923-1930.
Dzięki zaangażowaniu, bezinteresowności i profesjonalizmowi pasjonata motoryzacji z Austrii sprawa została więc wyjaśniona.
Firma Hotchkiss została założona we francuskim Vivies przez amerykańskiego konstruktora i producenta uzbrojenia Benjamina Berkeleya Hotchkissa w 1887 roku i koncentrowała się najpierw na produkcji szybkostrzelnych dział, broni strzeleckiej i amunicji. Wcześniej, w 1885 roku wynalazca opatentował nabój artyleryjski. Po śmierci założyciela firma stanowiła spółkę angielsko – francuską, a później już tylko francuską. W roku 1897 zakład wyprodukował swój pierwszy karabin maszynowy, którego wersje później udoskonalano i wprowadzano do wyposażenia wielu armii świata. Oprócz broni strzeleckiej firma Hotchkiss w okresie międzywojennym produkowała czołgi, a także transportery opancerzone. W popularne cekaemy Hotchkissa została również uzbrojona organizowana we Francji polska Armia Błękitna gen. Hallera, którą w 1919 roku koleją przewieziono do odbudowywanej Polski, gdzie walczyła o ustalenie granic kraju.
W dwudziestoleciu międzywojennym Francja była związana sojuszem wojskowym z Polską, więc również Hotchkissy pozostawały na uzbrojeniu polskiej armii. Proste w budowie cekaemy tej firmy dostosowane do amunicji mauserowskiej (7,92 mm), jako wzór 1925, wykorzystano m.in. do uzbrojenia tankietek, czyli czołgów rozpoznawczych. W 1939 roku w celach doświadczalnych Polska kupiła 3 egzemplarze lekkich czołgów Hotchkiss H-35. Dotarły one do kraju razem z transportem czołgów Renault R-35. Po rozpoczęciu działań wojennych w 1939 roku wraz z trzema R-35 uformowano z nich półkompanię, która brała udział w walkach grupy „Dubno”. Wszystkie czołgi zostały zniszczone w walce.
Jednak firma Hotchkiss to nie tylko zakład z branży zbrojeniowej. W latach 1903-1955 pod logiem skrzyżowanych armat, przywołującym historię produkcji broni z linii fabryki z Saint Denis w Paryżu zjeżdżały również luksusowe samochody. Jak wynika z materiałów przysłanych przez Ernsta Michalek z Wiednia – pierwszy samochód Hotchkiss, czterocylindrowy model 17 CV, pojawił się w 1903 roku. Modele sześciocylindrowe zostały zastosowane w 1907 roku. W 1910 roku Hotchkiss przeniósł się na rynek motoryzacyjny aut o mniejszej pojemności. Gdy jednak w 1914 roku wybuchła I wojna światowa – fabryka przestawiła produkcję na zbrojeniową. Powstała też filia zakładu w angielskim Coventry. Produkcję samochodów – z przedwojennymi typami AD, AD6, AF i AG firma Hotchkiss wznowiła we Francji w 1919 roku. Okazało się, że model AK, który miał zawojować rynek aut luksusowych, nie wyszedł poza stadium prototypu. Firma więc zdecydowała się wprowadzić zaprojektowany w Coventry w 1923 roku model AM. W 1926 roku została ukończona budowa nowej fabryki w Boulevard Ornano, a w 1929 roku Hotchkiss otrzymał prasę stalową umożliwiającą wewnętrzną produkcję korpusów stalowych.
Polityka modelowa trwała do 1929 roku, kiedy ogłoszono wprowadzenie na rynek sześciocylindrowych modeli AM73 i AM80. Numeracja „73” i „80” oznaczała odwiert używanych silników, a motyw nazwany został ponownie w 1936 roku. Chociaż większość samochodów miała nadwozia, które zostały fabrycznie zbudowane, Hotchkiss nadal był marką luksusowych samochodów, a konstruktor nadwozi Veth and Sons zbudował niewielką liczbę nadwozi do AM80. Modele AM zostały zastąpione nową serią w 1933 roku z nowym systemem nazewnictwa. Modele Grand Sport i 1937 Paris – Nice z podwójnymi gaźnikami były niezwykle mocne, wygrały Rajd Monte Carlo w latach 1932, 1933, 1934, 1939, 1949 i 1950.
Współpraca: Stefan Albrecht i Ernst Michalek (Wiedeń, Austria)
Wykorzystano informacje: myntransport.blog.com, patrimoineautomobile.com, hprints.com
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz