Zamknij

Chcą więcej rowerowych tras

19:27, 21.04.2021 OFCE Aktualizacja: 11:33, 12.02.2023
Skomentuj Foto  (OFCE): Na swoje połączenie czeka też chodnik w miejscowości Wybudowanie Michałowo z Brodnicą - chodnikiem za wiaduktem kolejowym Foto (OFCE): Na swoje połączenie czeka też chodnik w miejscowości Wybudowanie Michałowo z Brodnicą - chodnikiem za wiaduktem kolejowym

Stowarzyszenie Jaśkowa Droga proponuje kolejnych kilka tras rowerowych do przedstawionej przez władze Brodnicy koncepcji budowy takich w mieście. W stronę Torunia, w stronę Świedziebni, a także proponuje budowę dwóch punktów obsługi rowerzystów. W sobotę 4 czerwca Stowarzyszenie organizuje akcję "Kręcimy Kilometry dla Brodnicy"

Władze miasta zakończyły przyjmować propozycje uzupełniające do wieloletniej koncepcji rozwoju dróg rowerowych na terenie Brodnicy. Dokument przedstawia nieliczną istniejącą infrastrukturę oraz projekt ścieżek rowerowych.

Według niej na terenie miasta jest obecnie 8,3 km takich tras. Projekt zakłada budowę kolejnych 13 tras dla rowerzystów o długości prawie 15 km. Są to: 1. ul. Kolejowa - do Szkoły Podstawowej numer 2; 2. ul. Sikorskiego - do zakładów pracy aż do granic miasta; 3. ul. Cmentarna - połączenie Jaśkowej Drogi z ul. Sądową; 4. ul. Sądowa - połączenie trasy przemysłowej z ul. Sienkiewicza; 5. ul. Paderewskiego, Królowej Jadwigi - połączenie zakola Drwęcy z ul. 3 Maja; 6. ul. Podgórna - połączenie ul. Poprzecznej z 18 Stycznia; 7. ul. Lidzbarska - od ul. Mazurskiej do granic miasta; 8. ul. Matejki - połączenie ul. Lidzbarskiej z ul. Witosa; 9. połączenie ul. Lidzbarskiej z ul. Kościelną poprzez ulice w centrum; 10. ul. Aleja Wędkarzy - połączenie ulicy Wodnej z Aleją Piłsudskiego - przy Drwęcy; 11. ul. Ogrodowa do ul. Świerkowej - po wale przeciwpowodziowym; 12. Aleja Leśna, przez Świerkową do planowanego Lokalnego Inkubatora Przedsiębiorczości, który ma postać na tzw. Kałasce; 13. ul. Wiejska do ul. Kolejowej - pod estakadą.

Super, ale...

Stowarzyszenie "Jaśkowa Droga" z zadowoleniem przyjmuje opracowanie "Wieloletniej koncepcji rozwoju dróg rowerowych na terenie Gminy Miasta Brodnicy" i w ramach konsultacji zgłasza do dokumentu następujące uwagi. Po pierwsze ustalić priorytety budowy poszczególnych odcinków tras do końca 2017 roku.

- Do końca 2016 roku połączyć Jaśkową Drogę z Rondem Toruńskim i rozpoczynającą się tam drogą rowerową przy Alei Piłsudskiego (w "Koncepcji" odcinek numer 3) - czytamy w piśmie wysłanym do magistratu. - Odcinek ten zacząłby w końcu scalać przyszłą sieć dróg rowerowych i w efekcie pozwoliłby na praktycznie bezkolizyjny przejazd z osiedli Grażyny, Ustronie, a nawet Michałowo nad nasze miejskie jezioro i dalej do ośrodków wczasowych w okolicach Zbiczna. Tym bardziej jesteśmy za pobudowaniem tego fragmentu w pierwszej kolejności, gdyż z informacji prasowych wynika, że dokumentacja jest już gotowa. Przyjąć do najszybszej realizacji budowę pasa dla rowerzystów przy ulicy Sikorskiego (w "Koncepcji" odcinek numer 2). Ta ulica jest najbardziej zatłoczona, jest przy niej największa liczba zakładów pracy (około 3 tys. pracowników), rowerzyści na niej czują się mało bezpiecznie, czego dowodem jest, niestety, śmierć jednego z nich w ubiegłym roku. Z naszych informacji wynika, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w swych planach (najpóźniej w przyszłym roku) generalny remont odcinka od powstałego ronda u zbiegu ulic Sikorskiego i Kolejowej aż do Tamy Brodzkiej.

Instytucja ta twierdzi, że dokumentacja zakłada rozwiązania dla rowerzystów, zresztą tak jak wyżej wspomniana Koncepcja. Powstaje więc okazja, aby współfinansować powstanie takiej drogi rowerowej. Wiemy także o woli pomocy w realizacji tego projektu przez Urząd Marszałkowski i prezesa firmy SITS.

Dlatego trzeba jak najszybciej spotkać się z tymi podmiotami i ustalić zakres prac i finansowania.

Potrzebne dodatkowe trasy

Stowarzyszenie proponuje doprojektowanie dodatkowych odcinków do koncepcji - od ronda Toruńskiego w kierunku Torunia i Jabłonowa - pomiędzy osiedlami Grunwald. Najpierw po prawej stronie drogi (patrząc w kierunku Torunia), a potem z przejściem na stronę lewą i istniejący tam trakt z płyt betonowych, który można przystosować do ruchu pieszo-rowerowego. Wystarczyłoby tu jedynie odpowiednie oznakowanie i drobne naprawy ubytków nawierzchni. Potem przy ulicy 18 Stycznia - od mleczarni aż do granicy miasta, który to odcinek połączy przyszłą obwodnicę z centrum miasta z tzw. brodnicka sypialnią, a także Podgórzem i Wybudowaniem Michałowo, gdzie buduje się coraz więcej domów jednorodzinnych. W budowie odcinka za torami kolejowymi w kierunku Świedziebni, w kosztach budowy traktu pieszo-rowerowego chce uczestniczyć Starostwo. Od ulicy Podgórnej i 18 Stycznia do Szkoły Podstawowej nr 4 - tak, aby dojazd rowerem mógł odbywać się do wszystkich placówek oświatowych w Brodnicy. Stowarzyszenie sugeruje, aby wziąć pod uwagę ewentualną budowę (jako zamiennik dla projektowanego odcinka numer 13 - pod estakadą) trasy rowerowej byłym szlakiem kolei wąskotorowej (od ulicy Wiejskiej do ulicy Kolejowej) przez nieczynny mostek z wyjazdem przed przejściem kolejowym i wybudowaniem pasa przy chodniku (w pobliżu licznych sklepów) do powstałego ronda na początku ulicy Sikorskiego. Następny odcinek - od ulicy Sądowej, wzdłuż całej ulicy Sienkiewicza (połączenie odcinka numer 4 z odcinkiem numer 9) ze zjazdem do parku Jana Pawła II, na terenie którego stowarzyszenie proponuje stworzenie Miejskiego Punktu Obsługi Rowerzystów, z ewentualną wypożyczalnią rowerów i miejscem, gdzie będzie można np. napompować opony, bezpiecznie zaparkować i udać się na zwiedzanie miasta czy też posiłek. Kolejna trasa - od ulicy Nad Drwęca do placu przed Brodnickim Domem Kultury, gdzie powstałby drugi Miejski Punkt Obsługi Rowerzystów. Na ulicy Przykop można by wyznaczyć pas ruchu dla rowerów, tym bardziej że w tym roku planuje się przeprowadzenie remontu ww. ulicy.

Budujmy przede wszystkim z masy

Trasy rowerowe przeznaczone przede wszystkim dla rekreacji (odcinki numer 10 i 11 oraz opracowywana w odrębnym dokumencie trasa w kierunku osady Lisa Młyn) proponujemy budować w ostatniej kolejności - czytamy dalej w piśmie Stowarzyszenia. - Wymienione odcinki są obecnie przejezdne, a priorytetem powinno być bezpieczeństwo, czyli budowa tras do zakładów pracy lub szkół przy ruchliwych drogach. Zmienić status gotowej trasy pieszo-rowerowej przy ulicy Podgórnej na nieistniejącą. Drogi dla rowerzystów wykonywać z nawierzchni bitumicznej. Kostka nie jest zalecana. Doświadczenia z użytkowania ścieżki rowerowej wzdłuż Alei Piłsudskiego w pełni potwierdzają tę opinię. Stowarzyszenie "Jaśkowa Droga" wyraża wolę włączenia się we wszelkie dalsze prace przy kolejnych etapach budowy infrastruktury rowerowej naszego miasta.

- Wnioskujemy o cykliczne spotkania mające na celu dyskusję na temat planowanych inwestycji - stwierdza prezes Stowarzyszenia Mirosława Karpowicz. - W celu zapewnienia komfortu mieszkańcom spotkania takie winny odbywać się w godzinach dostępnych dla mieszkańców, czyli po godzinie 18, raz na miesiąc. Wyznaczony przez Burmistrza pracownik informowałby na nich o stanie realizacji poszczególnych tras, o prowadzonych rozmowach i ich efektach. Spotkania miałyby także na celu wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów, lobbowanie u wszystkich możliwych podmiotów (biznesmeni, posłowie, partie itp.), a w efekcie skrócenie do minimum czasu powstawania całej infrastruktury rowerowej. Przy opracowaniu tych wszystkich spostrzeżeń pomagał radny Janusz Rosik, m.in. od lat zabiegający o pas dla pieszych i rowerów w kierunku Świedziebni, za torami kolejowymi. Swój udział miał także Patryk Lubomski - szef na Brodnicę partii Nowoczesna.pl.

Razem wygrajmy stojaki na rowery

Po raz piąty ruszyła największa rowerowa rywalizacja w Polsce. Wystartować może każdy, a w nagrodę może zdobyć funkcjonalną apteczkę, a dla swojego miasta funkcjonalne stojaki na rowery. Przede wszystkim zyskamy zdrowie.

Niecodzienna rywalizacja toczyć się będzie do 30 września. Brodnica jest na razie na 80. miejscu, a niebanalnie wyprofilowane stojaki (np. w formie wieszaka) trafią do 30 miast, które łącznie przejadą najwięcej kilometrów. Jak zatem widać, czasu jest jeszcze wiele - aby wskoczyć do czołówki. A co trzeba zrobić, by móc uczestniczyć w akcji i nabijać kilometry dla naszego miasta? Po pierwsze trzeba wejść na stronę internetową kreckilometry.pl, potem pobrać aplikację mobilną Kreć Kilometry i zarejestrować się, wziąć udział w największym badaniu kultury rowerowej w Polsce no i jeździć rowerem. Dla siebie możesz wykręcić rowerową apteczkę, a dla miasta wspomniane stojaki. 4 czerwca Stowarzyszenie organizuje kolejną Masę Krytyczną i wszyscy chętni będą kręcić kilometry dla Brodnicy.

(OFCE)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%