Portal edukacyjny WaszaEdukacja.pl przygotował Ranking Liceów 2025. Powstał on na podstawie wyników egzaminów maturalnych z przedmiotów na poziomie podstawowym i rozszerzonym. W procesie oceny uwzględniono także osiągnięcia uczniów w ogólnopolskich olimpiadach przedmiotowych oraz wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD), które pokazują postęp edukacyjny uczniów w danej szkole.
Dane wykorzystane do stworzenia rankingu pochodzą wyłącznie z oficjalnych źródeł, takich jak OKE, CKE, MEiN oraz innych instytucji oświatowych. W tegorocznej edycji uwzględniono 2 licea z Brodnicy które spełniły wszystkie kryteria regulaminowe. I LO w Brodnicy zajęło w rankingu 420 pozycję, a III LO 637.
- Metoda Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania – informuje dyrektor I LO w Brodnicy Marzena Łupińska. - Wskaźniki EWD należy traktować jako ważną informację zwrotną dla szkoły, wspierającą podejmowanie decyzji o kierunkach jej rozwoju. Aby zastosować EWD, potrzebne są wyniki przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Opracowany i opublikowany ranking liceów w Polsce na podstawie oficjalnych źródeł takich jak Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz innych podmiotów oświatowych daje nam powody do dumy i zadowolenia.
To dowód dla nas, że efekty czteroletniej pracy w liceum są wyższe niż można by przewidzieć „na starcie” czyli w momencie rozpoczynania nauki przez ucznia na podstawie wyników ze szkoły podstawowej. Ponadto bardzo cieszy nas fakt, że w stosunku do wyników opublikowanych w 2024 r. podwyższyliśmy naszą pozycję w kraju o prawie 200 miejsc, z 599 pozycji w 2024 r. na 420 pozycję w 2025 r. na 2246 licea w Polsce.
Nasza szkoła jest otwarta dla każdego ucznia, kształci młodzież o różnych możliwościach psychofizycznych. Należy dodać, że wszyscy absolwenci liceum przystępują do egzaminu maturalnego, a ostatnie lata to 100 % zdawalności i wysokie średnie. Jestem przekonana, że to efekt bardzo dobrej pracy i współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. Wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej (EWD), szacowane na podstawie zobiektywizowanych pomiarów wyników kształcenia, stanowią próbę uporania się z tym problemem w ewaluacji szkół. Wykorzystywano je na świecie (początkowo – głównie w USA i w krajach anglosaskich) od lat siedemdziesiątych XX wieku. Polska należy do nielicznego grona krajów, w których wdrożono wskaźniki EWD.
Nastąpiło to w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku Wskaźniki EWD dla 4-letnich liceów ogólnokształcących zostały udostępnione po raz pierwszy w 2024 i w 2025 EWD to algorytm obliczeń : • dane z systemu egzaminacyjnego dla przyjętego okresu (docelowo okresy trzyletnie: trzyletnie wskaźniki ruchome). • na podstawie wyników uczniów danej szkoły na egzaminie ósmoklasisty szacuje się wynik statystyczny przewidywany na egzaminie maturalnym z danego przedmiotu. • na podstawie wyników maturalnych faktycznie uzyskanych (zarówno z poziomu podstawowego, jak i z poziomu rozszerzonego) szacuje się wynik z danego przedmiotu. • oszacowane różnicy między wynikiem faktycznie uzyskanym przez uczniów danej szkoły na maturze a rezultatem przewidywanym. • oszacowanie niepewności statystycznej (błąd pomiaru i błąd próbkowania). Prace nad rozwojem metody EWD dla szkół maturalnych prowadzi zespół powołany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie - kończy pani dyrektor.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz