Myśląc o nowoczesnych miejscach pracy, można mieć przed oczami futurystyczne biura w drapaczach chmur, które są modnie urządzone, ciekawie zaaranżowane designerskim wyposażeniem. Tymczasem dobrze zaprojektowana przestrzeń zawodowa obejmuje znacznie więcej elementów niż modernistyczny wystrój. To miejsce, które sprzyja zdrowiu, dobremu samopoczuciu oraz wysokiej efektywności pracowników – a jednocześnie jest odpowiedzialne środowiskowo.
Zrównoważone budownictwo to nie tylko moda, chwilowy trend – to konieczność, co jest związane ekologią, ale też komfortem codziennego funkcjonowania i finansami firm. Dobrze zaplanowane i zarządzane biurowce są efektywne energetycznie, lepiej gospodarują wodą, minimalizują ilość odpadów i optymalizują eksploatację budynku.
Jest to korzystne dla środowiska – ogranicza jego zanieczyszczenie, ale też realnie przekłada się na konkretne oszczędności. Pieniądze, których nie trzeba wydawać na wysokie rachunki, można wykorzystać na rozwój firmy, benefity dla pracowników czy inwestycje w rozwój przedsiębiorstwa.
W zielonych budynkach przeprowadzane są regularne pomiary czystości powietrza, zapewniany jest też komfort cieplny, odpowiednia akustyka i dostęp do światła dziennego. Oznacza to mniej zanieczyszczeń, mniej hałasu, mniejsze ryzyko przegrzewania lub wychłodzenia wnętrz, co wpływa na lepsze samopoczucie, zdrowie i wydajność osób w nich przebywających.
Tego typu środowisko sprzyja efektywnej pracy, poprawia koncentrację, zmniejsza liczbę zwolnień chorobowych i sprawia, że pracownicy po prostu chętniej wykonują swoje zadania i bardziej się angażują. Przyjazna przestrzeń ułatwia nawiązywanie kontaktów, wymianę informacji i budowanie relacji. Jeśli w biurze znajdują się strefy sprzyjające integracji, zespół ma szansę efektywniej współpracować na co dzień, tworząc jeden zwarty team.
Stworzenie przyjaznych miejsc pracy w zrównoważonych budynkach wymaga podejścia holistycznego. Trzeba zadbać o takie elementy jak: funkcjonalność, ergonomia i estetyka, ale też ekologia, zdrowie i komfort oraz społeczne znaczenie przestrzeni. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw, chcąc wpisać się w standardy nowoczesnego zarządzania i dbałości o pracowników, sięga po rozwiązania oparte na certyfikatach, takich jak m.in. WELL i Fitwel – https://termocent.com/blog/certyfikat-well-i-fitwel-czym-jest/, które określają konkretne kryteria dla przestrzeni pracy sprzyjającej dobrostanowi użytkowników.
Międzynarodowe normy koncentrują się nie tylko na podstawowych aspektach, takich jak ograniczenie hałasu, zapewnienie czystego powietrza czy utrzymanie optymalnej temperatury, ale również np. na precyzyjnym ustawieniu stanowisk pracy tak, by maksymalnie wykorzystywać światło naturalne. Istotne są też takie czynniki jak kolorystyka ścian – dobrana tak, by wpływać na nastrój i koncentrację, czy obecność zieleni, która działa uspokajająco i pobudza kreatywność, a także wyznaczenie stref relaksu, czy też promowanie aktywności fizycznej – pracownicy, którzy są wypoczęci, mają dobrą kondycję i samopoczucie, mogą efektywniej realizować swoje obowiązki.
Organizacje tworząc sprzyjające warunki pracy, które są zgodne z normami Well, Fitwell, czy Breeam, o których więcej można przeczytać tutaj – https://termocent.com/blog/certyfikat-breeam/, kształtują pozytywnie swój wizerunek. Zapewniając dobre warunki pracy i minimalizując negatywny wpływ na środowisko, pokazują, że są odpowiedzialne społecznie. Taka postawa przyciąga talenty, zatrzymuje pracowników, budując lojalność zarówno zespołu, jak i otoczenia, również partnerów biznesowych i inwestorów. Ważne jest również to, że firma zyskuje w oczach osób korzystających z jej usług. W efekcie inwestowanie w certyfikowane przestrzenie pracy staje się ważnym elementem strategii budowania konkurencyjnej i odpowiedzialnej marki.