Prawie cztery lata mijają od dnia, kiedy możemy bezpiecznie rowerem podążać z Brodnicy do Osika przy drodze wojewódzkiej. Już wtedy wójt gminy Osiek Paweł Chudy myślał o budowie kolejnego odcinka – z Osieka, przez Strzygi do Rypina. O tym pisaliśmy w artykule: "Do Osieka ścieżka pieszo-rowerowa gotowa, teraz czas na kolejną. Wicemarszałek zapowiedział budowę."
Planowana jest budowa ścieżki rowerowej przy drodze wojewódzkiej z Osieka do Rypina. Ostatnio rada powiatu brodnickiego dołożyła sto tysięcy zł do wykonania dokumentacji technicznej na to zdanie. Kto będzie jeszcze partycypował w kosztach dokumentacji, na kiedy planuje się ją wykonać, jakie parametry będzie miała ścieżka (szerokość, nawierzchnia) i jaka będzie jej długość. Kiedy mają ruszyć prace przy jej budowie, kiedy się zakończyć i jakie to mają być koszty? - z takim pytaniami zwróciliśmy się do Zarządu Dróg Wojewódzkich.
- Wiemy, że zadanie polegające na budowie drogi rowerowej Rypin-Osiek wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 560 jest przygotowywane do realizacji - informuje rzecznik prasowy ZDW Michał Sitarek. - Pierwszym etapem jest opracowanie dokumentacji projektowej. Tego zadania podjęły się samorządy. Liderem zadania ma być Powiat Rypiński. Samorządy zabezpieczają obecnie środki na realizację zadania, następnie zlecony zostanie przetarg na projekt i uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Trudno na tym etapie mówić o parametrach technicznych i dokładnym terminie realizacji.
Samorząd województwa będzie wspierał budowę dróg rowerowych, między innymi środkami z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Na końcowym etapie jest opracowywanie szczegółowych zasad dofinansowania/wsparcia tego typu przedsięwzięć realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań realizowanych przy współpracy z kilkoma jednostkami samorządu terytorialnego.
Tego typu zadania mają największą wagę z punktu widzenia spójności tworzonej sieci dróg rowerowych. ZDW z pewnością udostępni niezbędny pas drogowy uzgodni przygotowywaną dokumentację - kończy rzecznik ZDW.
Z podobnymi pytaniami zwróciliśmy się do Starostwa w Rypinie, a konkretnie do jednostki podległej czyli tamtejszego Zarządu Dróg Powiatowych.
- W realizację tego zadania w fazie projektowej uczestniczy pięć samorządów: Powiat Brodnicki, Powiat Rypiński, Gmina Osiek, Gmina Rypin i Miasto Rypin - informuje dyrektor ZDP w Rypinie Piotr Pawłowski. - Po zabezpieczeniach na sesjach samorządów środków na ten cel zostanie podpisane stosowne porozumienie pomiędzy naszymi samorządami, a Samorządem Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Porozumienie dotyczyć będzie tylko przygotowania dokumentacji technicznej. Szacowany koszt to milion zł. Udział każdego samorządu wyniesie po 200 tys. zł, rozłożony na lata 2025 - 2026. Po podpisaniu porozumienia nastąpi uruchomienie procedury przetargowej. Wstępnie przewidujemy, że dokumentacja będzie ukończona z końcem 2026 roku. Długość tej trasy dla rowerzystów i pieszych to ok. 10 km.
Wszelki dane techniczne projektowanej ścieżki jak i jej przebieg określi wstępna koncepcja uwzględniające aktualne przepisy prawa, warunki terenowe i urbanistyczne. Zostanie ona przedstawiona do akceptacji przez projektanta dokumentacji po przedstawieniu naszych sugestii wyjściowych.
Koszty inwestycji zostaną określone po zatwierdzeniu projektu budowlanego i przygotowaniu kosztorysu inwestorskiego. Czas realizacja zdania? Zależy to od decyzji Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i zabezpieczeniu na ten cel środków w budżecie województwa. Nastąpi to najwcześniej po uzyskaniu prawomocności decyzji ZRID dotyczącej ww budowy – kończy dyrektor Piotr Pawłowski.
3 0
Ścieżka do Tamy Brodzkiej pilnie potrzebna i potem do Kaługi. Dalej to już Nowe Miasto dawno wybudowało. A Jak Iława podłączy się do Radomna, to cacko będzie.