W tym roku, w osiemnastą rocznicę zawieszenia kursowania pociągów osobowych zapytaliśmy w warmińsko-mazurskim urzędzie marszałkowskim czy Marszałek podjął rozmowy z PKP czy też Ministerstwem Infrastruktury w sprawie remontu szlaku kolejowego na odcinku Brodnica – Działdowo tak by przywrócić na tej trasie ruch pasażerski? Jeżeli nie – dlaczego, jeżeli tak – co ustalono?
Wcześniej na te pytanie odpowiedział Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Infrastruktury w urzędzie marszałkowskim kujawsko-pomorskiego
- Odcinek linii kolejowej nr 208 Działdowo – Brodnica niemal w całości przebiega przez województwo warmińsko-mazurskie. Proszę do tego samorządu przekierować to pytanie - stwierdził pan dyrektor.
Ku ścisłości. W warmińsko-mazurskim wspomniany fragment linii nr 208 przebiega na odcinku 34,5 km, a w kujawsko-pomorskim na odcinku 21 km.
Połączeie kolejowe na tej trasie to znakomita alternatywa (dla jazdy samochodem osobowym czy autobusem) na w miarę szybkie i wygodne dostanie się do stolicy czy nad morze. W czasach, kiedy wspomniany odcinek był czynny, podróż do Warszawy (z przesiadką w Działdowie) trwał niespełna trzy godziny. Obecnie czas przejazdu mógłby trwać co najwyżej 2,5 godziny. Niespełna godzina do Działdowa i 1,5 godziny do stolicy.
Szerzej pisaliśmy o tym w artykule "Reaktywacja linii kolejowej Brodnica - Działdowo: Czy połączenia powrócą?"
- Kolejowe przewozy pasażerskie na odcinku Działdowo – Brodnica ze względu na niską frekwencję zostały zawieszone 1 lutego 2007 roku – informuje biuro prasowe UM warmińsko-mazurskiego. - W chwili likwidacji połączeń ich rentowność wynosiła kilkanaście procent, co świadczy o niewspółmiernie wysokich kosztach uruchamiania pociągów w stosunku do liczby przewiezionych pasażerów. Bezpośredni wpływ na powyższe miał niewystarczający stan infrastruktury, który powodował nieatrakcyjny dla podróżnych czas przejazdu, a w konsekwencji brak satysfakcjonującego zainteresowania ofertą przewozową na przedmiotowym odcinku (biorąc pod uwagę koszty organizatora i potrzeby na innych destynacjach dofinansowanych przez organizatora regionalnych przewozów kolejowych).
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że dotychczas Samorząd Województwa nie otrzymywał wzmożonych sygnałów świadczących o potrzebie wznowienia połączeń, remontu linii, ze strony samorządów i/lub mieszkańców obszarów położonych wzdłuż przebiegu linii nr 208 , ww. linia nie została ujęta w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego” przyjętym Uchwałą Nr XXX/582/13 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 24 września 2013 r. oraz w jego późniejszych aktualizacjach.
Ewentualne wznowienie przewozów (w przypadku realizacji przez PKP PLK inwestycji) na ww. linii kolejowej musiałoby zostać poprzedzone badaniami preferencji podróżnych oraz analizą autobusowej oferty przewozowej, ponieważ stan infrastruktury kolejowej nie był jedyną przesłanką za wstrzymaniem realizacji połączeń. Aktualnie w dokumencie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pt. „Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku” nie znalazło się przedsięwzięcie mające na celu odbudowę linii kolejowej nr 208.
Niemniej jednak Samorząd Województwa z zainteresowaniem przygląda się wszelkim sygnałom mającym na celu rozpoczęcie dyskusji o nowych połączeniach kolejowych w naszym regionie, szczególnie tych, koncentrujących się na dostępności komunikacyjnej obszarów peryferyjnych, terenów wykluczonych i też tych obszarów z dużym potencjałem dla kolei.
Warto również zwrócić uwagę, że linia ta przebiega także przez województwo kujawsko-pomorskie co sprawia, że ewentualna dyskusja na temat remontu, poprawy jej parametrów oraz w kolejnym kroku wznowieniu przewozów na odcinku Brodnica-Działdowo będzie wymagała ponadregionalnego dialogu.
Biorąc pod uwagę te czynniki województwo weźmie pod uwagę linię kolejową nr 208 w swoich analizach ukierunkowanych na rozwój sieci kolejowej regionu pod kątem badania jej potencjału, możliwości wznowienia połączeń oraz perspektyw remontu infrastruktury jaką z pewnością będzie musiał określić zarządca sieci kolejowej, tj. spółka PKP PLK S.A.
- Wskazany odcinek linii kolejowej nr 208 nie jest ujęty w naszych aktualnych planach inwestycyjnych - inforumuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Nie wykluczamy natomiast, że w przyszłej perspektywie finansowej mogą zostać podjęte działania celem przywrócenia ruchu pasażerskiego na trasie Działdowo – Brodnica, niemniej decyzja taka musi wynikać wprost ze stosownej deklaracji ze strony przewoźnika.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz