Zamknij

Brodnica i okolice. Drogę naprawiono, a ścieżka pieszo-rowerowa? Może w przyszłości

15:07, 04.01.2022 Aktualizacja: 18:08, 25.01.2023
Skomentuj Fot. Starostwo Brodnica Fot. Starostwo Brodnica

Na przełomie lutego i marca 2018 roku na skutek podtopień i silnych mrozów została zniszczona droga powiatowa na odcinku Świedziebnia-Zasady o długości blisko 7 kilometrów. Powstały wtedy wysadziny i przełomy na jezdni, która utraciła swoją nośność.

[ZT]27919651[/ZT]

- Nastąpił tzw. efekt spękania siatkowego nawierzchni - czytamy na oficjalnej stronie starostwa brodnickiego.

Uroczyste przecięcie wstęgi i poświęcenie

Jeszcze w ubiegłym roku, zgodnie z tradycją, inwestycja została uroczyście oddana do użytku. Odcinek o długości 2 kilometrów i 300 metrów przebudowało Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. z o.o. w Brodnicy. W wyniku wykonania ostatniego odcinka mieszkańcy uzyskali nowoczesną drogę o długości blisko 7 kilometrów - bo był to ostatni trzeci remontowany od 2019 roku odcinek tejże drogi.

[ZT]27897409[/ZT]

W uroczystości przekazania inwestycji mieszkańcom uczestniczyli m.in.: Piotr Boiński - starosta brodnicki, Stanisław Kosakowski - wicestarosta, Piotr Burkwicz – wiceprzewodniczący Rady Powiatu w Brodnicy, Szymon Zalewski - wójt gminy Świedziebnia, Jarosław Cyrankowski - przewodniczący Rady Gminy w Świedziebni, Małgorzata Miętkiewicz - członkini Zarządu Powiatu w Brodnicy, Czesław Głowacki - dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Jan Kopiczyński - prezes PDB Brodnica, głównego wykonawcy drogi, Mariusz Klonowski - były wicestarosta brodnicki, obecnie sekretarz Gminy Zbiczno oraz ks. kanonik Jerzy Franciszek Wielechowski - proboszcz parafii Świedziebnia, który drogę poświęcił.

Co i za ile zrobiono?

Inwestycję ostatniego odcinka zrealizowała wyłoniona w przetargu nieograniczonym firma PDB Sp. z o.o. w Brodnicy. Zadanie kosztowało ogółem ok. 2,7 mln zł, a zostało sfinansowane z budżetów Powiatu Brodnickiego (1,8 mln zł), Gminy Świedziebnia (0,8 mln zł) oraz Funduszu Inwestycji Lokalnych (0,1 mln zł). W skrócie - z podatków wszystkich obywateli.

[ZT]27847165[/ZT]

- W ramach ostatniej części inwestycji odtworzone zostały m.in. warstwy konstrukcyjne drogi po wystąpieniu przełomów - warstwa odsączająca, podbudowy z kruszywa oraz z betonu asfaltowego - czytamy na stronie starostwa. - Na całej szerokości położona została warstwa wzmacniająco-profilująca z betonu asfaltowego, nawierzchnię wzmocniono geosiatką z włókna szklanego, ułożone zostały też warstwy z betonu asfaltowego - wiążąca oraz ścieralna. Powstały też zjazdy z betonu asfaltowego oraz kostki betonowej. Wybudowano chodniki/perony o szer. 2 m z kostki betonowej oraz płytki naprowadzającej. Pobocza gruntowe o szer. 1 m umocnione zostały kruszywem. Odcinek posiada również 30 nowych przepustów, a także niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu - oznakowanie poziome, pionowe, zasilane panelami fotowoltaicznymi oświetlenie hybrydowe z oprawami LED i punktowe elementy odblaskowe - tzw. kocie oczka, na przejściach dla pieszych oraz 60 metrów barier energochłonnych.

[ZT]27789341[/ZT]

Budową kierował Bartłomiej Kęsicki, a inspektorem nadzoru był Michał Łaski. Wykonanie ostatniego odcinka zakończyło przebudowę całego ciągu drogi powiatowej do granicy powiatu rypińskiego.

Dlaczego pominięto pieszych i rowerzystów?

Dlaczego przy nowo przebudowanej drodze nie ciągu pieszo-rowerowego?

- Projekt przebudowy tego nie przewidywał - wyjaśnia Przemysław Majchrzak, rzecznik starosty brodnickiego. - Priorytetem inwestycji było ratowanie struktury drogi przed dalszą destrukcją, która nastąpiła z powodu podtopień i silnych mrozów na przełomie lutego i marca 2018 roku. Rezultatem działania żywiołów było powstanie wysadzin oraz zniszczenie nawierzchni (wystąpił tzw. efekt spękania siatkowego). W konsekwencji pojawiło się zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi. Dzięki wieloetapowej inwestycji zostało ono zażegnane.

[ZT]27749213[/ZT]

Droga na blisko 7-kilometrowym odcinku uzyskała nową solidną podbudowę i wzmocnioną nawierzchnię, co wraz z odwodnieniem powinno zabezpieczyć ją przed podtopieniami i niszczącymi konsekwencjami mrozów. Oczywiście to, że ścieżka pieszo-rowerowa nie powstała przy okazji inwestycji ratującej drogę Świedziebnia-Zasady, nie wyklucza budowy takiego traktu w przyszłości - podsumowuje rzecznik.

(Krzysztof Cedro)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%