Zamknij

Zapomniany most nad Drwęcą. Dawno temu przejeżdżały nim wagony pełne buraków

20:02, 18.07.2021 Aktualizacja: 13:33, 24.09.2023
Skomentuj Fot. Krzysztof Cedro Fot. Krzysztof Cedro

Most nad Drwęcą na granicy gminy miejskiej i wiejskiej Brodnica powstał w roku 1925. Wtedy był z bali drewnianych. Cztery lata po II wojnie światowej zmieniono jego konstrukcję na stalową. Przewieziono nim setki tysięcy ton buraków. Obecnie niszczeje, a mógłby służyć np. rowerzystom. Czy tak się stanie?ł

Artykuł archiwalny - z roku 2021

Mowa o moście po byłej linii kolei wąskotorowej z Brodnicy do cukrowni w Ostrowitem. Można do niego dojść nasypem od drogi w Szabdzie – w kierunku rzeki. Ostatnie 50 m trzeba się przebijać wąską ścieżką przez gęsto rosnące drzewa.

CZYTAJ TAKŻE: Koleją z Brodnicy do Kowalewa

Sam most jest stalowy i powstał ok. roku 1950 – w miejsce tego z bali drewnianych, który pobudowano tu w roku 1925. To był jeden z elementów całej, ok. 30-kilometrowej trasy do wspomnianej wcześniej cukrowni.

[ZT]27308029[/ZT]

Wykorzystywano ją nie tylko do zwózki buraków i odwożenia wysłodków, ale także do transportu gotowego cukru, węgla i zaopatrzenia cukrowni.

Trasę wpisano do rejestru zabytków, a potem wykreślono

Jak czytamy w Wikipedii, największe przewozy na linii miały miejsce w latach 50. W 1988 r. wpisano całą linię do rejestru zabytków, a rok później cukrownię przejął Sugarpol. Nowy właściciel zdecydował się zwolnić pracowników torowych. Z tego powodu stan linii uległ znacznemu pogorszeniu. Podczas kontroli 17 maja 1991 r. inspektorzy Północnej DOKP zdecydowali się zawiesić ruch na kolejce, ustalając termin naprawy toru i osygnalizowania taboru na 31 marca 1992 r.

[ZT]27294605[/ZT]

5 października 1992 r. zabrano wszystkie wagony ze stacji Brodnica Wąskotorowa i zdecydowano się zawiesić ruch na trasie Brodnica Wąskotorowa–Wąpielsk. Ostatni pociąg, z 24 wagonami buraków, przejechał po tym odcinku 14 listopada 1992 r.

W 2011 r. linia została wykreślona z rejestru zabytków i rozebrano. W sierpniu 2012 r. rozpoczęto całkowitą rozbiórkę linii i ukończono ją w połowie września.

Czy jest szansa, by most wykorzystać dla rowerzystów?

Most jest stalowy i wygląda na solidny.

– Wymaga jedynie konserwacji i wymiany podestu – stwierdza mieszkaniec powiatu, który zwrócił nam uwagę na ten most i całą linię. – No i wykarczowanie dojazdów na nasypach. Można by było zrobić kolejny fragment trasy rowerowej w powiecie brodnickim – z dala od hałasu, w malowniczej scenerii. Nawet do Wąpielska (powiat rypiński) i jeszcze przez jeden most nad Rypienicą. Zadanie oczywiście nie na szybko, ale na kilka lat, bo to tania inwestycja by nie była, ale może z Unii będą na takie przedsięwzięcia pieniądze.

Zapytaliśmy wójta gminy Brodnica (duża część trasy przebiegałaby przez tę gminę), co sądzi o takim pomyśle. Czy zamierza na początek zlecić wykonanie ekspertyz – co by było do zrobienia – stanu technicznego itd., itp.?

– Podstawa to grunt, a dokładnie kto jest jego właścicielem – odpowiedział wójt Adam Zalewski. – Sprawdzimy i zobaczymy, co można zrobić.

Od redakcji

Od napisania artykułu minęły dwa lata. Coraz trudniej do mostu dotrzeć.

 

 

(Krzysztof Cedro)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%